torstai 14. marraskuuta 2013

Terveydelle vaarallista....



Istuminen - uusien tutkimuksien mukaan istuessakin esiintyvä liikkumattomuus on erittäin haitallista kehon toiminnalle. Suurimmat yksittäiset tekijät ovat aineenvaihdunnan hidastuminen eri kudoksissa ja lihaksissa liikunnan aikana syntyvien aineiden tuotannon tyrehtyminen. Heikentynyt aineenvaihdunta voi johtaa välilevyjen ja nivelien rappeutumiseen. Ruotsalaisen tutkijan Elin Ekblom-Bak:in mukaan istuminen on vaarallista aineenvaihdunnassa tapahtuvien välillisten muutoksien takia, jotka liikkumattomuus aiheuttaa. (Wikipedia)

Mitä tehdä, kun työtehtävät muodostuvat yhä enemmän istumista sisältävistä tehtävistä. Olemme itse luoneet hyvinvointiyhteiskunnan, joka on kääntynyt itseämme vastaan. Fyysisen työn osuus on keventynyt ja henkisen työn vastaavasti kasvanut – samalla siihen liittyvä istuminen. Työtehtävät on hoidettava, se on selvä, mutta voidaanko niitä pätkittää pienillä asioilla, rikkomalla totuttuja rutiineja, kävelykokouksilla, kenties paremmalla ergonomialla  ja – ennen kaikkea - mitä muuta yhteen vuorokauteen voisi sisällyttää, miten vietät vapaa-aikasi?

Liian vähäinen nukkuminen - on tutkittu, että myös nukumme liian vähän? Tuoreen THL:n tutkijan, Hanna Ollilan väitöskirjan mukaan univaje käynnistää kehossa tulehdusreaktion, mikä pitkittyneenä tilana on tunnettu sydän- ja verisuonitautien riskitekijä. Havainto tehtiin tutkimalla koehenkilöitä, joiden nukkumista oli rajoitettu.
Kun edellä mainitut seikat yhdistää, niin valveillaoloaikamme on sekä pidentynyt että selkeästi myös passivoitunut. Oivallus onkin löytää itselleen aktiivisempi elämäntapa, jossa liikettä tulee nykyiseen selkeästi lisää.

Liikunta ei ole vaarallista – päinvastoin, asiantuntijat suosittelevat….
Liikunnalla koetaan tänä päivänä olevan lähes ”maaginen” vaikutus oikein toteutettuna terveyteemme. Asiantuntijat korostavat fyysisen terveyden lisäksi sen psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia.
Kuortaneellakin haluamme tarjota mm. perhekursseja, Lempeää Liikettä, Hyvän Olon –kursseja, 60+ tarjontaa ym. monipuolisesta rentoutuksesta aktiiviseen ”hikeä pintaan” kursseihin ja tapahtumiin. Vauhdikkaan arjen vastapainona kursseilla toteutuvat laadukkaan ohjauksen lisäksi  yhteisöllisyys – yhdessä tekeminen, uusien tuttavuuksien solmiminen.

Tutustu uutiskirjeeseemme  – anna liikunnallinen lahjakortti Kuortaneen Urheiluopistolle!

Tarjoamme innostavan ”herätyksen”, vinkkejä kotiarkeen ja mukavat muistot. Ruotsalainen tutkija on todennut, että pitää löytää kolme asiaa, miksi on taas kiva aamulla nousta sängystä?  Toivon, että ne löytyisivät – aika nopeastikin, ettei käy kuten eräässä miesryhmässä joku totesi, että ” eihän sitä pääsisi ylös koko päivänä, jos peräti kolme positiivista asiaa pitäisi löytää…”?

Kiitos yhteisistä askelista kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneille sekä liikunnallisen levollista joulun odotusta!

Jorma Hyytiä, rehtori                                                                                                              
Kuortaneen Urheiluopisto


torstai 30. toukokuuta 2013

Tapio Korjus: Mielelle happea



Jotta keho ja mieli pysyisi vireessä ne tarvitsevat sopivaa kuormitusta. Säännöllinen harjoittelu ja aktiivinen elämäntapa takaavat eväät elämänikäiselle jaksamiselle. Tekeminen ja ponnistelu tuottavat iloa. Itsensä toteuttamisen arvioidaan olevan suurin vaikuttaja ihmisen onnellisuuteen.


Koko aikaa ei voi, eikä ole järkevää rasittaa fyysisiä eikä henkisiä ominaisuuksiaan. Jokainen meistä tarvitsee aikaa ja keinoja palautumiseen. Niin huippu-urheilija kuin pääministerikin. Uni on parasta lääkettä väsymiseen. Lepoa täytyy saada. Sitä kaipaavat aivomme ja lihaksemme.

Mielen palautumiseen on syytä kiinnittää huomiota. Ilmapallostakaan ei voi koko aikaa päästää ilmaa ulos. Siitä lopputuloksena on tyhjä, veltto kuori, jolla ei ole enää kykyä eikä toivoakaan nousta taivaalle. Mieli on vähän samanlainen. Mieleen tulee puhaltaa uutta ilmaa aika ajoin. Näin aivot säilyttävät sopivan energisen tonuksen.


Rentoutus antaa mielelle happea ja energiaa. Erilaiset rentoutumisharjoitukset tai keinot ovat liian vähän käytettyjä. Muutamasta minuutista on jo hyötyä. Rauhallinen hetki itsensä kanssa saa kierrokset alas ja uuden voiman virtaamaan päästä varpaisiin. Kovilla kierroksilla käyvät aivot saadaan hetkeksi irti päälle kaatuvista tunteista ja stressaavista asioista. 


Päivittäiset rentoutumisen hetket hoitavat kokonaisvaltaista hyvinvointia, lataavat innostuksen moottorit, parantavat keskittymiskykyä ja tehostavat tekemistä.

Kannattaa kokeilla.



Tapio Korjus